Door grote drukte via telefoon en e-mail kunnen wij u op dit moment niet de service bieden die u van ons gewend bent. Onze excuses voor het eventuele ongemak. Veel zaken kunt u ook eenvoudig zelf regelen via www.mijnprezero.nl.
Hotel Amsterdam en Brasserie De Roode Leeuw liggen op een bijzondere plek: midden op het drukke Damrak, in het hart van Amsterdam. Elke dag komen er gasten uit de hele wereld om te overnachten en te eten. Maar achter de schermen gebeurt nog iets bijzonders: het hotel is actief bezig met duurzaamheid, en daarbij hoort ook afvalscheiding. Dat is opvallend, want in het centrum van de hoofdstad is dat vaak lastig. Toch laat De Roode Leeuw zien dat het wél kan.
Samen sterk
Monika Kobrynska werkt al vijf jaar bij De Roode Leeuw. Ze is Housekeeping Manager en zorgt voor de kamers, het personeel én alles wat te maken heeft met afval. Ze vertelt: “Dat laatste doe ik voor zowel het hotel als het restaurant.” Daarbij werkt ze nauw samen met Sander van Bourgonje, accountmanager van PreZero. “We schakelen snel,” zegt Monika. “Als ik iets nodig heb, is het vaak dezelfde dag nog geregeld. De communicatie met Sander gaat zo makkelijk. Daar ben ik erg blij mee.” Sander vult aan: “Monika is super betrokken. We denken samen na over hoe het nog beter kan. Dat maakt deze samenwerking zo prettig.”
Serieuze aanpak
Bij De Roode Leeuw wordt afval scheiden serieus aangepakt. Er wordt van alles apart ingezameld, zoals papier/karton, glas, plastic, koffiedik en etensresten (swill). Zelfs PP-emmers, grote plastic emmers waar vaak sauzen in gezeten hebben, worden sinds korte tijd apart gehouden. “Het inzamelen en verwerken van de PP-emmers is nog een pilot”, vertelt Sander. “Eerst belandden de PP-emmers bij het restafval. Dat is zonde, want het materiaal waarvan de emmers gemaakt zijn, heeft veel potentie om te recyclen. Door het apart in te zamelen, kunnen we de stroom apart verwerken en er nieuwe emmers van maken.”
Perfecte voorbeeld
Eén keer per jaar bespreken Monika en Sander een afvalrapportage. Daarin staat per afvalstroom precies hoeveel er is en wat er beter kan. Het doel is duidelijk: elk jaar minder restafval. Sander: “Bij de Roode Leeuw ligt het restafvalpercentage nu op 50%. De rest van het afval wordt dus gescheiden. Ter vergelijking: het gemiddelde restafvalpercentage van horecabedrijven in het centrum van Amsterdam ligt op 85%. Meestal wordt er naast restafval alleen glas gescheiden.”
Monika: “Afval scheiden in het centrum van Amsterdam is niet makkelijk. Er is weinig ruimte, het is druk op straat en het hotel ligt aan een eenrichtingsweg.” Toch lukt het De Roode Leeuw wel, onder andere door het vrijmaken van een ruimte. Daarin staan alleen maar containers. Sander ziet dat veel andere hotels het moeilijk hebben met het ruimtegebrek: “De Roode Leeuw is het perfecte voorbeeld voor de rest in het centrum van Amsterdam.”
Meer dan alleen afval scheiden
Duurzaamheid betekent bij De Roode Leeuw meer dan alleen afval scheiden. Monika vertelt: “We gebruiken hervulbare shampooflesjes en zeepblokken om het gebruik van plastic te voorkomen. Kleding en handdoeken die gasten achterlaten worden eerst drie maanden bewaard. Daarna gaan ze naar het Leger des Heils, zodat iemand anders er nog iets aan heeft. In de keuken wordt voedselverspilling voorkomen. Overgebleven groente gaat in de soep en het eten dat overblijft van het ontbijt gaat eerst naar de personeelskantine.”
“Door het maken van die keuzes is het hotel-restaurant hard op weg naar Zero Waste”, vult Sander aan. “Naast dat ze fanatiek bezig zijn met het scheiden van afval, maken ze ook al veel stappen op de R-ladder. Dat is een hulpmiddel om te kijken hoe we, samen met de klant, dichter bij Zero Waste komen. De hervulbare shampooflesjes en het doneren van kleding passen mooi bij stap R3 (Re-use). Het is mooi om te zien dat De Roode Leeuw zo veel bezig is met duurzaamheid.”
De Roode Leeuw kijkt ook verder vooruit. In de toekomst willen ze misschien wel van het gas af. Sander: “Als ik met het idee kom wat het hotel helpt verduurzamen, dan staan ze er altijd voor open.”
Duurzaamheid voorop
Voor Monika is het duidelijk: duurzaamheid staat voorop. Ook het personeel is nauw betrokken. Ze zijn gemotiveerd en willen het werk goed doen. Monika begeleidt ze daarin, maar merkt dat het belangrijkste er al is: het bewustzijn. “Als ik op het Damrak loop en zie hoeveel restafval er aangeboden wordt, dan weet ik dat wij hier iets goeds doen,” zegt ze trots.
“De Roode Leeuw is het perfecte voorbeeld voor de rest in het centrum van Amsterdam.”
Sander van Bourgonje
Accountmanager