AAE zet in op science based: we willen aantonen dat wat we doen ook daadwerkelijk effect heeft

Ingeborg Höld is Manager QSHE bij AAE uit Helmond. AAE heeft een duidelijke visie met grensverleggende technologie om de wereld een stukje beter, slimmer en mooier te maken. En bij een betere wereld hoort ook een duidelijke visie op het gebied van duurzaamheid en (afval)stromen.
AAE Helmond inzameling koffiedik

“Vier jaar geleden werden we geïnspireerd door een klant die zelf grote ambities heeft op het gebied van duurzaamheid. Wij zijn gestart en hebben nagedacht over onze eigen CO2-footprint. Je start al snel bij je eigen bedrijfsvoering.  Het inzetten van groene stroom, alternatieven bedenken voor dienstreizen en dergelijke zijn quick wins, die snel een groot resultaat laten zien.

Maar we willen meer. Ons ‘Bright Green Program’ is daarin onze belangrijkste leidraad. We zetten vooral in op science based. We willen kunnen aantonen dat wat we doen ook daadwerkelijk effect heeft. De juiste keuzes maken met de meeste impact.

“We willen kunnen aantonen dat wat we doen ook daadwerkelijk effect heeft. De juiste keuzes maken met de meeste impact.”

Ingeborg Höld, manager QSHE bij AAE uit Helmond

AAE Helmond en PreZero Nederland

Zo kijken we ook naar onze afvalstromen. PreZero is voor ons de partner die ons meer inzicht geeft in onze afvalstromen. Kennis en data kunnen ons helpen bij het nemen van de juiste beslissingen. Met daarbij zoveel mogelijk respect voor mens en planeet. Het belangrijkste speerpunt op dit moment in onze samenwerking met PreZero is het toevoegen van de data van PreZero aan ons informatiesysteem voor medewerkers.

We moeten het samen doen en daarom denken we ook goed na over het vergroten van de interne awareness. Het mooie is dat er in de volle breedte van onze organisatie initiatieven ontstaan. Het verminderen van het papierverbruik, inzameling van koffiebekertjes en koffiedik zijn suggesties van de werkvloer. We omarmen ideeën en kijken samen met PreZero wat de effecten zijn voor de toekomst en de mogelijkheden binnen onze eigen bedrijfsvoering.”

Rene Peters PreZero Nederland
René Peters, accountmanager bij PreZero

“Gemiddeld drinken we in Nederland 2,4 koppen koffie per persoon per dag. Omgerekend is dat ruim 260 liter per persoon per jaar.

Bij AAE is dat niet anders. En met meer dan 450 medewerkers heb je het dan al snel over een ruime container per week.

AAE heeft de ambitie om te groeien naar een CO2-neutrale organisatie. Daarom kijken ze goed naar elke afvalstroom. Het bedrijf betrekt medewerkers actief bij deze duurzaamheidsambitie, het liefst zo concreet mogelijk. Samen met PreZero heeft AAE een plan gemaakt om op een effectieve wijze om te gaan met de afvalstroom koffie, ofwel koffiedik.

Van puur koffiedik kunnen verschillende nieuwe producten worden gemaakt. Bijvoorbeeld zeep. Zeep? Ja, echt waar, zeep. Onder andere te bestellen op de website ditisniksnieuws.nl. AAE gebruikt deze zeep om de interne bewustwording een boost te geven. Deze positieve benadering vinden wij een goede en effectieve manier om te zorgen voor meer commitment onder de medewerkers.”

Vergelijkbare artikelen