Column: 100 procent rijden op elektriciteit, kwestie van tijd

Mensen die ietsje ouder zijn, kennen hem nog wel; de afval-bakfiets! Met de fiets kwam bijvoorbeeld de schillenboer langs om de voorloper van het gft-afval in te zamelen. De afvalfiets was eigenlijk het toppunt van duurzaamheid: hij gebruikte geen grondstoffen en veroorzaakte geen schadelijke uitstoot. En precies daar willen we weer naar toe: een zo duurzaam mogelijke afvalinzameling, zonder schadelijke uitstoot en zonder grondstoffen uit te putten.
Bakfiets PreZero

"Verduurzamen gaat in stappen, maar we zijn hard op weg. Het is zelfs een zeer realistisch scenario dat we in 2030 volledig elektrisch rijden."

Samenwerken met de concurrent

In mijn optiek begint duurzaam rijden met minder rijden. Ons White Label project is daarvan een mooi voorbeeld. White Label is een initiatief van meerdere afvalinzamelaars om met één gezamenlijke auto afval in te zamelen. Door samen met een concurrent minder kilometers te maken, besparen we zo 50% op het aantal ritten en dus op CO2 uitstoot. Ik vind dit een schoolvoorbeeld van wat wij met samenwerking kunnen bereiken. Het voornemen is dan ook om dit jaar de pilots die lopen in Haarlem, Gouda en Amsterdam Zuid Oost een permanent karakter te geven en door het hele land meer initiatieven op te starten.

De beste oplossing per situatie

De laatste jaren zijn de duurzame ontwikkelingen in een stroomversnelling geraakt. En dat is mooi, want zo bereiken we snel resultaat. Door mee te doen aan allerlei pilots kunnen we testen wat wel en niet werk en hoe we kunnen verbeteren. Niet elke oplossing is geschikt voor elke situatie. Zo kun je met elektrische voertuigen nog geen hele lange afstanden afleggen. Daarom gaan we nu experimenteren met wagens die op korte, binnenstedelijke ritten elektrisch rijden, maar overschakelen op een andere brandstof zodra ze de snelweg op gaan. We bekijken per geval wat de beste oplossing is.

Van pilot naar plan

PreZero doet mee in diverse Europese projecten op het gebied van elektrisch rijden en waterstof. Een belangrijke ontwikkeling zie ik ook in biodiesel. Biodiesel is gemaakt van natuurlijke grondstoffen en dus duurzamer dan traditionele diesel. Deze zomer starten we een pilot met rijden op biodiesel. We zien steeds meer plekken in Nederland waar we dit in kunnen voeren, dus dat is een mooie kans voor de toekomst. Aankomend jaar staat in het teken van strategie; kijken hoe ons wagenpark zich gaat ontwikkelen en hoe we de verschillende pilots omzetten naar echt beleid.

Terug naar het begin, maar dan anders

Wij lopen al jaren voorop in duurzame initiatieven. Op dit moment is LNG actueel als ‘nieuwe’ brandstof, maar in 2012 hadden wij al twee LNG-trucks rijden. Destijds zijn we, samen met aantal innovatieve partners, gewoon begonnen. We hebben onze nek uitgestoken en daardoor zijn we nu al heel ver en gaan er dit jaar weer 13 LNG-trucks rijden. Ook hebben we al jaren voertuigen in het wagenpark die op CNG of een mengsel van gas en diesel rijden. Verduurzamen gaat in stappen, maar we zijn hard op weg. Het is zelfs een zeer realistisch scenario dat we in 2030 volledig elektrisch rijden. Door samen te werken en stappen te durven zetten, komen we waar we zijn willen: terug bij de duurzame afvalinzameling van vroeger, maar dan op een moderne manier.

Vergelijkbare artikelen