Op 1e en 2e Kerstdag en op Nieuwjaarsdag rijden wij aangepaste routes. Kijk op www.prezero.nl/feestdagen op welke dag(en) we rondom deze feestdagen bij u langskomen. Wilt u geen gebruikmaken van de vervangende ledigingsdag? Dan kunt u dit ook op deze pagina aan ons doorgeven.
Een dag mee als belader: leuk én nuttig
In de zomer zijn er extra veel inzamelingen van het gft-afval. Ook zijn er veel collega’s op vakantie. Dat betekent topdrukte voor de chauffeurs en beladers. Voor Marc Degekamp, key accountmanager overheidsdiensten, een goede reden om een paar dagen mee te lopen bij zijn collega’s van de inzameling. Leuk, maar ook nuttig.
Marc liep drie dagen in verschillende gemeenten mee; in de Ronde Venen hielp hij bij de gft zomerinzameling, in De Bilt deed hij PMD en in de Stichtse Vecht ook gft. “Vanuit mijn functie is het heel goed om te zien wat er in de praktijk gebeurt, zo kan ik me een beter beeld vormen bij bijvoorbeeld meldingen van bewoners of gemeenten. De komende vier kwartalen laat ik me elk kwartaal een dag inplannen. Zo krijg ik een beter beeld van wat er op straat gebeurt.”
Vervuiling in de stromen
Het viel Marc op dat er toch nog wel eens vervuiling in de containers zit. “Er zitten regelmatig zaken in de container die er niet in horen. Als je dat constateert, moet je er een kaart aanhangen en de container laten staan. Maar vaak merk je het pas aan het geluid bij het ledigen bijvoorbeeld. Dat is jammer, want zo bestaat de kans dat de vracht wordt afgekeurd bij de verwerker of dat het niet op de juiste manier verwerkt kan worden. Daar hebben we met elkaar nog wel een uitdaging in.
Ik wil kijken hoe we met gemeenten, eventueel wijkgericht, dit beter aan kunnen pakken. Dan is het nog steeds een druppel op een gloeiende plaat, maar ik wil dat die druppel steeds groter wordt.”
Gezellig naast elkaar
Ook de plaatsing van de containers zorgt regelmatig voor extra werk, geeft Marc aan. “Als al die containers een paar meter uit elkaar staan, zorgt dat voor heel veel extra stops en het opnieuw optrekken van de vrachtwagen. Als er meer containers bij elkaar zouden staan, op centrale opstelplaatsen of gewoon meer geclusterd, zou dat echt heel veel schelen in co2-uitstoot, in tijd en dus ook in geld. Als we alleen al kunnen bewerkstellingen dat buren minimaal twee containers naast elkaar zetten, hebben we al de helft gewonnen.”
Achteruit rijden
Achteruitrijden in een woonwijk is soms lastig en kan zorgen voor gevaarlijke situaties. Het vergt een grote concentratie van onze chauffeurs. Samen met de beladers doen zij er alles aan om gevaarlijke situaties te vermijden. Daar hoort bij dat achteruitrijden zoveel mogelijk wordt voorkomen. De plaatsing van de containers speelt ook hier een rol. “Soms scheelt het als bewoners de container net een paar meter verder op de hoek zetten, zodat de wagen niet achteruit de straat in hoeft te rijden. Ook hier kan communicatie vanuit de gemeente helpen. Daar ga ik graag met gemeenten over in overleg.”
Interactie met bewoners
De vriendelijkheid van bewoners viel Marc ook op. “Het was op de dagen dat ik hielp erg warm en we kregen regelmatig een flesje water of een bakje koffie aangeboden. Dat is heel leuk. Ook maken veel mensen een vriendelijk praatje of bedanken ze je. En omdat het vakantie was, stonden ook veel kleine kinderen achter het raam of bij het tuinhek te kijken. Ze keken letterlijk tegen ons op. Je zou je bijna een (afval)held gaan voelen. Je ziet ook dat chauffeurs de mensen leren kennen. Zo is er een collega die een bepaalde container altijd bij iemand voor de deur zet, omdat hij weet dat die mevrouw slecht ter been is.”