Plastic, waarom we nú moeten handelen

Plastic. We kunnen niet met en niet zonder, lijkt het wel. Aan de ene kant is plastic een veelgeprezen materiaal onder verpakkingsproducenten door de vele gunstige eigenschappen. En dan is er nog de andere kant van de medaille. Want op dit moment drijft er 150 miljoen ton plastic in zee, waardoor jaarlijks 100 miljoen zeedieren sterven. Wat is de oplossing voor dit plastic dilemma? Freek Bakker, Directeur Value Chain Plastics bij PreZero, schijnt er zijn licht over.
Freek Bakker

Denk je aan plastic, dan is het schrikbeeld van vervuilde oceanen en in plastic verstrengelde zeedieren niet ver weg. “Kanttekening daarbij is dat deze mate van vervuiling met name ontstaat in landen waar de afvalsystemen minder ontwikkeld zijn en minder in Europa”, vertelt Freek. “Neemt niet weg dat ook wij verantwoordelijkheid moeten nemen ten aanzien van plastic en naar de feiten blijven kijken. Ja, het is een mooie kunststof. Het is licht, flexibel, goedkoop en heel geschikt om de houdbaarheid van voeding te verlengen. Feitelijk kunnen we niet zonder plastic. Maar dat betekent niet dat we onze ogen moeten sluiten voor de nadelige effecten van het materiaal op ons milieu. Goede inzameling en verwerking is juist bij plastic heel belangrijk”

Meer wet- en regelgeving

Een dilemma dus, met geen gemakkelijk antwoord. Hoe gaan we op een goede manier om met plastic? Er ligt allereerst een verantwoordelijkheid voor producenten, stelt Freek: “Zij moeten actief kijken naar hoe je kunt verminderen. En dan vooral: verminderen van het aantal type plastics. In de industrie wordt veel gebruik gemaakt van blended plastics, samenstellingen van meerdere plasticsoorten. Deze zijn een stuk lastiger te recyclen. Verder moeten verpakkingen van recyclaat meer worden afgedwongen, door strenger op te treden tegen virgin plastics, plasticsoorten gemaakt van nieuwe grondstoffen. Daar is meer wet- en regelgeving voor nodig, zoals extra belasting. Producenten worden nu te weinig geprikkeld om te zoeken naar duurzame alternatieven.”

Hoe duurzamer, hoe duurder

Een duurzamere verpakking vraagt om meer creativiteit van de ontwerpers. En automatisch ook om bereidheid van consumenten om meer te betalen. Want een duurzamere verpakking, is een duurdere verpakking. Freek: “Consumenten betalen nu al meer voor een duurzame verpakking, omdat de hogere kostprijs wordt doorberekend. Maar de schade die een verpakking toebrengt, wordt niet ingecalculeerd. We moeten toe naar een true pricing model, waarmee we ook de milieu-impact meenemen in de prijs. Verder moeten we accepteren dat niet alle verpakkingen een mooie transparante uitstraling hebben, maar ook een grijze kleur kunnen hebben, omdat ze van duurzamer materiaal zijn geproduceerd. Dat vraagt om een andere mindset van de consument.”

Het plastic dilemma is er dus vooral een die we met elkaar moeten oplossen. Met producenten én met consumenten. Meer weten over wat ú kunt doen om op een goede manier om te gaan met plastic? Neem contact met ons op. Samen kunnen we een groot verschil maken.

 

Vergelijkbare artikelen

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van lorem ipsum, dolor sit, amet consecteur

Meet & Weet

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, tempor fugiat excepteur ut consequat consequat consequat.