Plastic recyclen: “Er valt nog een wereld te winnen”
Een van de grootste voordelen van plastic is tegelijkertijd ook een groot nadeel: het gaat lang mee. Want als plastic in het milieu terechtkomt, dan gaat het niet meer vanzelf weg. Het valt uiteen in microplastics, met alle schadelijke gevolgen van dien. Bij een plastic tasje duurt dat maar liefst 1.000 jaar. Een van de oplossingen? Van plastic afval weer nieuw plastic maken. “Als pionier in plastic recyclen speelt PreZero daar een heel belangrijke rol in”, zegt Freek Bakker, Directeur Value Chain Plastics. Hij legt uit hoe ook úw organisatie daarvan kan profiteren.
Volgens nieuwe berekeningen van het Afvalfonds wordt landelijk zo’n 35% van alle op de markt gebrachte plastic verpakkingen gerecycled. Een relatief laag percentage in vergelijking met bijvoorbeeld papier of glas. “Dat heeft alles te maken met het feit dat plastic scheiden nog in de kinderschoenen staat”, legt Freek uit. “Het gebeurt pas 10 jaar. PreZero is er vanaf het begin af aan bij en kan dus bogen op 10 jaar ervaring. In vergelijking met andere materialen is dat een korte periode, waarin we desalniettemin veel ervaring hebben opgedaan. We spelen een rol in alle fasen van de plastic keten: inzameling, sortering, verwerking, maar ook in de productie van plastic verpakkingen. Die positie als ketenregisseur maakt ons uniek en een aanjager van innovatie.
Recyclen begint met goed scheiden
En dat is belangrijk, stelt Freek: Er ligt een enorme uitdaging als het gaat om het recyclen van plastic afval. En daar hebben wij als afvalbedrijf onze verantwoordelijkheid in te nemen.” Evenals ieder andere organisatie, overigens. Want om plastic te kunnen recyclen, is het allereerst zaak om het aan de voorkant goed te scheiden. Freek: Dat wordt ook steeds meer gestimuleerd. Per 2023 geldt er een aangescherpte producentenverantwoordelijkheid, die het voor organisaties aantrekkelijker maakt om plastic te scheiden. Dat maakt dat afval scheiden ook echt het nieuwe normaal wordt voor organisaties. Wij kunnen ze daar op allerlei manieren in ondersteunen.
Afhankelijk van hoe plastic vrijkomt en in welke hoeveelheid, bieden we organisaties een oplossing op maat. Van rolcontainers en separate bakken tot grondcontainers en persmachines. Ook ondersteunen we in gedragsverandering bij medewerkers, om van plastic scheiden een gewoonte te maken. Verder kunnen we gericht advies geven over de samenstelling van het plastic afval, zodat het goed kan worden gerecycled. Per organisatie kijken we wat nodig is om het plastic scheiden goed te organiseren.”
Van foliezak naar foliezak
En daarna? Wat gebeurt er met plastic afval als het eenmaal correct is gescheiden en ingezameld? “Onze klanten kunnen erop vertrouwen dat het plastic dat wij inzamelen maximaal wordt benut en wordt ingezet voor hergebruik. Door onze positie als ketenregisseur kunnen wij het voor de klant inzichtelijk maken hoe haar plastic wordt verwerkt en zo hoogwaardig mogelijk wordt teruggebracht in de keten. Met eigen capaciteit of in samenwerking met onze partners.” Daar zijn al heel mooie voorbeelden van. Freek: “Van plastic afval maken we prachtige producten, zoals Samsonite-koffers, kinderbuggy’s of plastic shampooflessen, die gebruikt worden door Unilever en Procter & Gamble. Misschien wel het meest circulaire voorbeeld: we kunnen van oude foliezakken geheel nieuwe foliezakken maken. We zijn goed bezig, maar plastic is nog lang niet 100% circulair. Omdat er ook altijd vervuiling in plastic zal zitten is 100% misschien ook wel een utopie. We werken hard aan het verhogen van het percentage gerecycled plastic en goede afvalscheiding is daarvoor de basis. Dat is ons doel!”