Telefonische bereikbaarheid

Let op, onze telefonische bereikbaarheid is gewijzigd, wij zijn telefonisch bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 07:30 tot 17:00 uur. Wist u dat u 24 uur per dag gebruik kunt maken van de Mijn PreZero portal. Ga hiervoor naar mijnprezero.nl.

Het Spoorwegmuseum: afval scheiden als uitdaging

Ruim 400.000 bezoekers ontvangt het Spoorwegmuseum jaarlijks. Maar ook organisatoren van congressen en evenementen weten de weg naar het Utrechtse museum te vinden. Operationeel manager Bert Vörös denkt samen met PreZero na hoe de afvalstromen van de bezoekers in goede banen zijn te leiden.
Het Spoorwegmuseum | PreZero

Elke schoolvakantie zijn ze er: bezoekers met bolderkarren en koelboxen. Vörös: “Een museum is vaak een doorstroomlocatie waar bezoekers een uurtje verblijven, maar hier brengen ze de hele dag door. Ze nemen daarom ook vaak eten mee. Dat zorgt voor veel afval. Van chipszakjes tot plastic flesjes en allerlei etenswaren.”

Het bezoekersafval is een van de drie afvalstromen in het Spoorwegmuseum. Vörös: “In het museum verhuren we ook ruimtes aan bedrijven. Als afval blijven dan vooral dozen, flip-overpapier, pallets en allerlei gadgets achter. En vergeet de wijnflessen niet. Daar komt als derde stroom nog het karton, plastic en restafval van de huiscateraar bij.”

Bij topdrukte, zoals de kerstvakantie, staat PreZero bijna dagelijks op de stoep van het museum om de ondergrondse containers te legen. Als het iets minder druk is, bijvoorbeeld de herfstvakantie, wordt het afval twee keer per week opgehaald. In een normale week, buiten de schoolvakanties om, komen we wekelijks langs.

“Als er 7.000 bezoekers per dag komen, zijn we de hele dag vuilniszakken aan het wisselen.”

Bert Vörös, operationeel manager bij het Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum Bert Vörös
Afval scheiden als uitdaging

Het is een uitdaging om het afval goed te scheiden, vindt Vörös. “We scheiden karton en glas, maar verder zijn we nog niet gekomen. Dat komt vooral omdat we met bezoekers te maken hebben. Het is mooi om afvalemmers te hebben staan die uit vier bakken bestaan, maar dat werkt hier niet. Als er 7.000 bezoekers per dag komen, zijn we de hele dag vuilniszakken aan het wisselen. Wat krijg je dan? Bezoekers die hun afval naast de bak gooien, of in het verkeerde bakje.”

Het is een zoektocht om daar een goede oplossing voor te vinden. Sowieso wil het museum de komende jaren meer aandacht besteden aan duurzaamheid. “Laatst was Tim, de accountmanager van PreZero, hier met een mooi notitieboekje gemaakt van koffieprut. Dáár kunnen we iets mee. Zo laten we de bezoeker zien dat we ons inzetten voor het milieu.”

Vörös: “We zijn nu bezig met het aanpassen van het terrein achter het museum, met horeca en een treintje voor kinderen. Elke meter die we hiervan gebruiken voor afvalcontainers gaat ten koste van de bezoekers. Samen met PreZero kijken we daarom hoe we dat het best kunnen doen. Uiteindelijk is onze samenwerking maatwerk.”

Tim ten Velde PreZero Nederland
Tim ten Velde, accountmanager bij PreZero

“Het Spoorwegmuseum is een uniek pand op een unieke locatie. Daarom willen we de dienstverlening zo onopvallend mogelijk verlenen. We legen de ondergrondse containers buiten de openingstijden van het museum en zorgen voor zo min mogelijk transportbewegingen. Het vergt van ons flexibiliteit, maar dat hebben we er graag voor over.

Samen kijken we nu naar een duurzamere manier van afval scheiden. Hoe kunnen we de bezoekers daarin meenemen? Dát is de grootste uitdaging voor de komende jaren.”

Vergelijkbare artikelen